fbpx

Nyheder og trends på Instagram i 2021? Så du med, da jeg kickstartede 2021 med live webinar⁠ om hvordan Instagram bliver i år?

De +500 der så med live, og de utroligt mange der sidenhen har set med i replay, siger noget om hvor mange ændringer der lige nu er på Instagram. OG hvor vigtigt det lige nu er, at vi holder os skarpe. For ændringer er ikke kun irriterende, fordi vi ikke kan gøre, som vi plejer. Nej, de giver også plads til nye muligheder for hurtigere succes på platformen. Særligt de nye reels er noget af det, der virkelig performer – og kan gå viralt! Det er allerede sket på Instagram Akademiet op til flere gange :))

Selvom webinaret nu er udløbet, synes jeg ikke, du skal snydes for detaljerne. Så her får du en liste over de største nyheder og trends på Instagram i 2021:

1. Skjulte likes

I hele 2020 har samlet antal likes på opslag været skjult for nogle profiler. Jeg har f.eks. på min egen profil været med i en af de testgrupper, som ikke kan se det samlede antal likes, som et opslag har fået. I stedet står der bare “synes godt om fra xx og andre“. Og det kommer til at blive den ny virkelighed for mange flere Instagram-brugere. For NU SKER DET! Instagram skjuler simpelthen samlet antal likes for brugere. I første omgang i USA, men det er på vej til resten af verden. Du kan stadig selv se dine samlede antal likes under dine enkelte opslag, men andre vil på sigt ikke kunne se hvor mange likes dine opslag har fået. Formålet er at folk skal føle sig mindre presset af likes. Og man skal fokusere på indholdet frem for populariteten/hvor mange likes man får. Det leder os automatisk til næste store fokusområde i 2021, for uden fokus på likes bliver engagementet det HELT centrale.

2. Instagram Engagement

Selvom likes er skjulte betyder de stadig noget på Instagram. De er nemlig stadig med til at fortælle Instagrams algoritme, hvor godt dit indhold performer, men det er der også andre parametre der er, nemlig kommentarer, delinger og “gemte”. Jo mere du sørger fo at skabe engagement, jo flere vil dit indhold som regel også nå ud til. Men indimellem kan det også være en fordel at engagere en meget fokuseret målgruppe, som virkelig elsker dit indhold og engagerer sig med det. I stedet for altid at tænke at du skal ud til “så mange som muligt”, så begynd at måle på om dit indhold rent faktisk gør en forskel for nogen. Så analysér dine opslag grundigt: bliver det gemt og delt? Giver de wow-effekt og/eller hovsa-oplevelser?

3. REELS⁠

2020 har vist at Instagram-brugere (fortsat) er vilde med stories, og derudover er det nyeste skud på stammen: REELS, som bliver den store satsning i 2021. Det betyder også at Instagram Youtube-lignende format IGTV ryger en smule i baggrunden. Her i 2021 vil vi blandt andet se bedre redigeringsmuligheder på Reels, en bedre algoritme og mulighed for at lave op til 60 sekunders længde på reels. Derudover kommer annoncering på Reels også på tale i 2021.

4. Instagram Shopping + nye måder at tjene penge på Instagram i 2021

Ligesom i 2020 kommer Instagram Shopping til at blive det helt store fokusområde. Instagram VIL være en enorm ecommerce platform nu og i fremtiden. Nogle af de store satsninger i år bliver Instagram Checkout, som giver brugere mulighed for at sælge produkter direkte gennem Instagram (altså uden en webshop som mellemled). Derudover vil vi se 1) live shopping, 2) reels shopping, 3) shopping fra kreatører, hvor kreatører kan tagge virksomheders produkter i deres opslag og sælge derigennem. Og sidst men ikke mindst 4) annonceindtægter på IGTV (hvor indholdsskabere kan tjene penge på deres videoer som vi kender det på Youtube). Sidstnævnte kan man kun forestille sig vil dukke op på reels også. HVIS det da fortsat er på reels frem for på IGTV, at det store potentiale ligger.

nyheder og trends på instagram i 2021: Instagram guides: Guide på Instagram, Instagram som miniblog. Lang eller kort tekst på Instagran?5. Instagram som en blog + guides

i 2021 vil flere og flere bruge Instagram som en slags blog, hvor teksten gerne må være lidt længere og give stof til eftertanke. Men det betyder altså ikke at bloggen er død. (Tværtimod, din blog eller hjemmeside er stadig din mulighed for at eje dit indhold og blive opdaget via Google mm.)

Derudover bliver de nye GUIDES spændende at holde øje med i 2021. Og hvis Instagram derudover kommer til at gøre, så man kan tjene penge på guides.. Ja, så bliver det også en ny måde at tjene penge på for brands og kreatører.

Vil du i gang med at få mest muligt ud af de mange nye muligheder på Instagram i 2021?

Og vil du vide præcist, hvordan du skaber mere engagement på din profil – og laver indhold som passer til det, der hitter i 2021? Og får (mange) flere følgere?

Svaret er: Instagram Akademiet … min online uddannelse der gør dig til en Instagram-stormester! (pssssst! Lige nu får du altså 20% rabat)…

Og hvis du vil holde dig 100% skarp og til fulde udnytte mulighederne med de nye trends, funktioner og annonceringsmuligheder – ja endda de shopping-muligheder som ikke engang er rullet ud endnu… Så skal du opgradere din akademi-plads til VIP. Her får du – hver måned – en 2 timers online workshop med mig, hvor jeg underviser dig LIVE i alt det, der virker (og ikke længere virker) på Instagram.

Og du kan stadig nå med på næste VIP workshop – det er d. 28. januar og handler om, hvordan du skaber flere følgere i 2021.

Jeg håber, at vi ses!

PS: Er du kommet i gang med Reels?

Hvis du er en af dem, der stadig ikke er kommet i gang med Reels, så skal du glæde dig til VIP workshoppen i februar – der kommer det nemlig til at handle om (ja, godt gættet) Reels. Og video på Instagram generelt. Jeg har et par eksempler med fra dem på Instrgram Akademiet, som allerede har opnået vilde resultater – og har fået lov til at vise dig deres metode step-by-step. Og nåhr ja, hvis du vil med på februar VIP workhop med 40% rabat, så det kun koster dig 187 kr. pr. måned, så er det med at bestille VIP inden d. 31/1 – derefter stiger prisen til 299 kr. pr. måned.

Nyheder og trends på Instagram i 2021

One Comment

Efterlad en kommentar