Hvad er trendy lyde på Reels? – Og hvad med copyright? Og hvordan opbygger jeg en god Reel?
I dag giver vi dig svar på 3 af de spørgsmål, vi ofte får omkring Reels. Lad os bare kaste os ud i det:
1. Hvordan opbygger jeg en god Instagram Reel?
Der kan være mange veje at gå – og endnu flere storytelling-greb du kan tage fat i, når du vil opbygge en god Reel. Desuden der kan være forskellige formål med dine Reels. Mens nogen typer Reels giver dig mange visninger, kan det tit være en anden type Reels, der giver dig mange følgere. Så derfor er det først og fremmest vigtigt, at du sætter et mål for dit arbejde med Reels – og opbygger dine Reels derefter.
Når det så er sagt, er der overordnet set 3 veje, du kan gå for at opbygge en god Reel:
1. B-Rolls: Et videoklip som kan stå helt alene og ikke behøver redigering, fordi klippet i sig selv – ofte kombineret med en god tekst på selve det visuelle, bærer historien alene – fordi det fx. er relaterbart, sjovt eller på anden måde giver værdi i sig selv.
2. X vs. y Reels: Et klassisk effektivt Reels-greb er at sætte to scenarier op mod hinanden. Det kan være 2 situationer eller det kan være 2 typer, der agerer på forskellige måder i et setup. Her er det vigtigt at du mestrer hard cut-teknikken. Det kan måske virke banalt at sætte to klip sammen, men der er ofte en masse mellemregninger som du bør kende til, hvis det skal blive rigtig godt.
3. Skabelon-Reels: Det ligger lidt i navnet, men Reels bygget på en skabelon-strategi vil være opbygget med inspiration fra en trend som ofte er bundet i lyd – altså hvor beats i den lyd, du vælger, afgør temposkift og fremdrift. Det kan være gennem specifikke skabeloner, som du kan tilgå via Instagram-appen, eller det kan være ved at lade dig inspirere af tidskoder og så bygge din egen version fra bunden eller i en ekstern app.
2. Hvad er trendy lyde på Reels?
Der findes trendy lyde på Instagram Reels og så finder der populære lyde. De populære lyde er ofte brugt af virkelig mange – måske 500.000 eller flere end 1-2 millioner. Det kan være fint at bruge en populær lyd, men ligesom du skal være opmærksom på at bruge hashtags, som er overeksponeret, skal du også være opmærksom på, at med en populær lyd kan din Reel drukne i mængden.
Gå derfor i stedet efter en trendy lyd, som er up coming og er brugt af markant færre, f.eks. 10-20.000. Og læg mærke til hvordan den generelt performer, inden du bruger den til din næste Reel.
3. …Men hvad så med copyright på trendy lyde på Reels?
Uh, ja det spørgsmål er i den komplekse ende. Det er rent udsagt noget af et cowboyland at arbejde med lyde på Reels, fordi meget er overladt til os selv at tage ansvar for. Vi ved, at virksomheder ofte ikke har adgang til det meste musik med copyright, men alligevel kan der snige sig nogle undtagelser ind, og her er det vigtigt at du lytter opmærksomt til Reelen og noterer dig: er det blot en stemme der taler eller en kendt sang jeg lytter til? Er det en Instagram-kunstner der tilbyder andre at bruge lyden, der står bag – eller er der tale om et originalt værk?
Her kunne vi sagtens fortsætte mailen med flere konkrete eksempler, eller vi kunne skrive en hel bog om hvordan man opbygger en god Reel og finder den helt rigtige trendy lyd, men du skal også nå andet i dag. Så skulle vi ikke i stedet hoppe til et ekstra spørgsmål 👇🏼
4. Er der stadig plads på næste Reels-forløb?
Ja, men kun 8 pladser ⏳ På vores 6 ugers Reels forløb vil du ikke bare få al viden om storytelling, hooks, effekter, god redigering, og trendy lyde på Reels. Vi giver dig også live “nu og her” undervisning, sparring og feedback – alt sammen med henblik på at vækste din profil med Reels i 2024.
Og vi vil elske at hjælpe dig med at nå dine mål.
Så snup en af de sidste pladser, og så ses vi til et mindblowing Reels-forløb sammen. Hvor du både kan være med live eller se med på replay – og dykke ned i hele Video Akademiet, præcist når det passer dig bedst.
Pris 3.495 kr inkl moms.
VÆRDI: 10.895 kr.
Du sparer altså 68%
Pladsen er din her. Der er 8 tilbage…nej kun 7 nu 💥
PS. Næste Reels-forløb, vi afholder, er først i august / september. Så vent ikke, men kom i gang nu.