fbpx

I august var den store nyhed på Instagram, at swipe up-funktionen forsvandt og blev erstattet af en link sticker i stories. Det var dog i første omgang blot alle dem der i forvejen havde swipe up, som fik den nye sticker.

MEN som det seneste har Instagram annonceret at:

ALLE får link sticker 🔗 i Instagram Stories!

(uanset hvor mange følgere du har)

Instagram siger selv, at de “har taget denne beslutning baseret på feedback fra fællesskabet om, hvor virkningsfuldt det ville være for skabere og virksomheder i alle størrelser at kunne dele links og vokse, på samme måde som større konti gør.”

Sådan bruger du din (nye) link sticker:

1. Tryk på stickers-ikonet inde i Instagram stories

2. Vælg “link”

3. Indtast link til din hjemmeside eller lignende

4. Linket kan nu vælges i flere forskellige design: tryk blot på selve stickeren, så skifter den design, så du kan vælge den du bedst kan li’ / som passer bedst ind i dit univers.

Gode call to actions / CTA på stories

Og nu kommer så det store spørgsmål, som også kom igen og igen, da vi breakede nyheden på Instagram:

Måske har du fået den, måske har du ikke?!

Da det her er SPRITNYT (også på det amerikanske marked), kan der gå nogle dage, inden den nye mulighed kommer til din konto. Derudover vil den blive udrullet gradvist, så du kan altså godt opleve, at der kan gå lidt tid, men hold lige skarpt øje! 👀

Sådan tjekker du, om du har fået link i stories:

1. Sørg for at din Instagram app er opdateret

2. Prøv evt. at geninstallere den hvis du nemt kan huske dit password mm.

3. Lav en story klar og vælg “stickers” (det firkantede ansigt i højre hjørne i værktøjslinjen)

4. Tjek om der ligger en sticker med skriften “link”

5. Hvis ikke, så prøv igen senere.

OBS! Instagram har enorm fokus på at undgå at sprede misinformation, så det er værd at bemærke at konti der deles spam, hadefulde holdninger eller misinformation vil blive blokeret fra at bruge link stickeren. Ikke at jeg tror, at du vil gøre det, men nu ved du det! 🙂

2 tips til at bruge link stickeren kreativt og effektivt:

1. Brug en overbevisende call to action

Sørg for at gøre det meget tydeligt, at man skal klikke på dit link, og hvad man præcist får ud af at klikke på det. Det kan du gøre ved gode CTAs, f.eks. “Klik HER” for at læse mere. Gør også endelig din CTA endnu stærkere ved brug af GIFs, f.eks. en pil der peger på linket, en cirkel der omkranser linket mm.

2. Skjul linket med en kreativ effekt

Håbet er at Instagram en dag kommer til at tilføje ekstra fede muligheder at dele et link på, f.eks. hvor man selv kan vælge hvad der står på stickeren (i stedet for som nu altid at skulle se noget
med .com eller .dk) MEN! Mens vi venter på, at det forhåbentligt sker, er her et ret godt hack til at gøre det på sin egen måde: Du kan nemlig sagtens lægge en kreativ effekt ovenpå din link sticker, og stadig bevare klik-funktionen. Du kan altså sætte en link sticker ind og så lace en tekst, som du sætter ovenpå stickeren. Smart ikke?

Se eksempel på hvordan det kunne se ud her:

Link sticker i Instagram stories

Hvis du nu har fået blod på tanden og tænker: ”YES, den her link sticker giver mig SÅ mange muligheder – jeg vil kende alle de geniale hacks fra start”, så kan jeg hjælpe dig i min VIP Instagramklub. Her har jeg netop undervist i konkrete teknikker til at få mest muligt ud af den nye link sticker – særligt til salg og annoncering. Du kan se workshoppen og en masse andre spændende workshops, når det passer dig bedst – blot du er guld-medlem af VIP Instagramklubben.

Lige nu får du hele 30% rabat på GULD medlemskabet. 👀 Klik her og læs mere om VIP Instagramklubben.

Læs også: Få flere følgere på Instagram

Efterlad en kommentar