fbpx Skip to main content

At få flere følgere på Instagram kan virke som en uoverskuelig opgave – hvad end du starter fra 0 og skal bygge en profil op, eller måske allerede har en veletableret profil, som pludselig er gået i stå.

I denne artikel kommer vi ind på 10 mulige årsager til, at dit følgertal kan være gået i stå – eller slet ikke kommet i gang – og hvad du gør for at ændre det!

1. Du har ikke besluttet dig for, hvilken type profil du gerne vil have 

Livsstil? Mad? Mentalt helbred? Beauty? Selflove? DIY? Business? Eller noget helt 8.? Det er blot en af de vigtige beslutninger, du skal tage, når du skal skabe fundamentet for en profil, der tiltrækker følgere. En alt for blandet profil, kan være med til at skabe forvirring blandt nye potentielle følgere ift. om dit indhold er relevant for dem, og dermed om de vælger at trykke på “følg” knappen. Der findes selvfølgelig store profiler med meget blandet indhold, men her vil du typisk se kendte eller profiler, der i Instagrams spæde start har indtaget markedet. Grunden til at kendte typisk kan slå alt op, er folks nysgerrighed omkring ALT hvad de laver. Det forholder sig tilgengæld lidt anderledes, hvis du er en almindelig mening bruger, eller forsøger at drive virksomhed via Instagram.

Det er også vigtigt at du tager stilling til, hvilken kontotype, du gerne vil have. Kreatør, virksomhed eller privat? Vi anbefaler altid de to første hvis du vil kunne analysere data og dermed måle din vækst.

2. Din niche er for bred og forvirrer potentielle nye følgere på Instagram

Inden vi går videre, vil jeg bede dig om at gå tilbage til punkt 1. Har du styr på det? Så er du klar til at læse videre.

Lad os så sige, at du nu har besluttet dig for, hvad din profil skal handle om. Og valget faldt på “business”, da du synes det er et emne, du kan snakke meget og længe om.

“Business” kan jo først og fremmest være virkelig mange ting. Derfor er det vigtigt, at du formår at snævre din niche endnu længere ind, så du kan få fat i de følgere, der virkelig vil betyde noget for din forretning. Det kan være “tips til iværksætteri for nybagte mødre” eller måske “beauty-tips og hacks for folk med acne”.

Ved at indsnævre din profils fokus så meget som muligt, er du ikke kun med til at gøre det lettere for dig selv at skabe indhold der passer. Du gør det også meget lettere for andre at afkode, om det er noget, der vil interessere dem. En meget bred niche kan på den anden side gør det svært at se, om man vil have lyst til at se mere content fra dig. Husk, at folk bruger meget kort tid på at scanne din profil. Som udgangspunkt skal man gerne, indenfor de seneste 9 billeder i feedet, kunne afkode, hvad det er, din profil handler om.

3. Du glemmer dit community

Det lyder måske meget banalt, at man skal passe sit community. Både for at passe dem, der er allerede er på profilen men også for at tiltrække nye. På den anden side kan det være svært for mange – og det er en mere tidskrævende proces end fleste tror. For mange influenter, der arbejder med mediet, er det et fuldtidsjob – og skal du have et boblende community, kræver det, at platformen ikke er en kanal for envejskommunikation. Husk at involver dit community og skab værdi for dem, der følger med, med din/eller dit brands personlighed.

4. Du netværker ikke

Hvis du ikke netværker (eller ikke gør det særlig tit), så er her et godt råd: Kom i gang. Lige nu! Networking er ikke bare med til at blåstemple dig som person bag profilen. Det er også med til at gøre, at folk får lyst til at følge med hos dig, fordi de føler, de kender dig. Stærke networking skills kan altså være med til at give dig nye, loyale følgere med et gensidigt tilhørsforhold.

5. Du har ingen strategi for flere følgere på Instagram

Har du stadig ikke styr på punkt 1 og 2, så hop tilbage til dem. Men hvis du ved, hvor du gerne vil hen med din profil, så er en strategi også alfa omege for, at du får succes med dit indhold, og at din profil bliver ved med at vokse.

6. Du er alt for fokuseret på nye følgere og glemmer dine fans

Fylder jagten på at få nye følgere så meget, at du glemmer at passe på dem, du allerede har? Det er en fejl vi ofte ser, og det kan være skadende for dit community. Ligesom med alle andre slags relationer, så sætter dine følgere pris på at føle sig set og bemærket.

7. Du sætter likes og følgertal højere end decideret engagement

Dit følgertal betyder ikke alt for en succesfuld profil. Det gør dine likes nødvendigvis heller ikke. I dag er det lettere end nogensinde før at købe sig til flere følgere (don’t ever do that). Derfor er følgertallet heller ikke det, der bør være det vigtigste for dig. Det der tilgengæld BØR være rigtig vigtigt for dig er, at dine følgere er super engageret med dit content. Hvad end det er at elske/dele/gemme/DM/kontakte dig eller like.

For hvad er 50.000 eller 100.000 følgere egentlig værd, hvis det kun er 10% der faktisk går i dialog med dit indhold? Særligt som virksomhed skal du huske på, at et engageret publikum er meget mere konveterbart end en masse “døde” følgere.

8. Du bruger ikke hashtags for at få flere følgere

Jo, det er stadig super relevant med hashtags, og er ønsket at få flere følgere, så er det genvejen! Hashtags er ikke blot med til at lade dig komme ud til flere, men det er faktisk også med til at kategorisere dit indhold. På den måde, så kan algoritmen også lettere læse sig frem til, hvad dit content handler om og pushe det ud til de rigtige mennesker. Derfor er det også meget vigtigt, at du bruger de rigtige hashtags. Hvis du er i tvivl om, hvordan man blandt andet laver en hashtaganalyse, så kan du finde en grundig vejledning i vores kursus HER.

Det er desuden bedst at sætte sine hashtags i selve opslaget end i en kommentar under dit billede, hvis målet er, at få flere følgere på Instagram.

9. Du er bange for at prøve noget nyt

Reels, IGTV, LIVE. You name it. Der kommer hele tiden nye features på Instagram, og hvis du gerne vil udnytte de store potentialer det giver, for at nå ud til flere, så gælder det om ikke at være for afventende. Reels har fx stadig heftigt fat i Instagrams brugere. Og med Reels er det muligt at nå ud til langt flere følgere, end det før i tiden har været. Selvom Reels efterhånden ikke er en decideret nyhed længere, ser det altså stadig ud til, at algoritmen stadig favoriserer det nye videoformat. Derfor er det typisk med mulighed for langt større reach end med almindelig opslag pt. på disse opslag. Derfor bør du altså gribe chancen for at være med på de trends, som Instagram vil have dig med på, hvis dit mål er at nå ud til flere.

Vil du have endnu mere succes på Instagram? Så tjek Instagram Akademiet ud!

Efterlad en kommentar