Har du lavet din første filmrulle på Instagram? Eller er du en af dem, der undrer dig lidt over, at filmruller, de såkaldte Instagram Reels, pludselig har taget Instagram med storm? Og har svært ved at gennemskue, hvordan du kommer i gang?
Filmruller/Reels er Instagrams TikTok-lignende indholdsformat, hvor du kan optage et 15 sekunders klip, som er tilpasset til musik på Instagram.
Konkurrenten TikTok har fået sit helt store gennembrud her i 2020 – alene fra januar til april tiltrak det sociale medier 315 millioner nye installationer. Og den var det helt store hit, da corona-karantænen bredte sig over hele verden. Men TikTok møder for tiden modvind fra USA og står muligvis overfor et decideret forbud grundet deres brug af brugernes data. Derfor er der nok heller ikke et bedre tidspunkt, at Instagram kunne vælge at lade denne funktion udrulle, som på nuværende tidspunkt er til at finde i over 50 lande.
Sådan bruger du Instagram Reels
Ligesom IGTV, har Reels/Filmruller fået sit eget univers på appen. Det finder du ved at klikke ind på video-ikonet på forsiden af dit feed eller ved at trykke direkte på en “Reels” i udforsk.
Når du selv vil lave Instagram Reels/filmruller, skal du blot klikke dig ind på din Story. Her vil du nu kunne se muligheden for at optage i Reels/Filmruller eller uploade indhold fra din egen kamerarulle. Hvis du ikke kan se funktionen, så tjek om din Instagram har den nyeste opdatering.
Er du allerede vant til TikTok, vil du hurtigt føle dig hjemme i Instagrams “Reels”, som giver brugerne mulighed for at lave lidt mere kreative videoer. I forhold til TikTok, hvor videoerne kan vare op til 1 min., er der en begrænsning på 15 sekunder på Instagram Reels.
Du kan klippe små videoer sammen til én, tilpasse hastigheden, tilføje effekter, musik, tekst, stickers mm. der giver dit content mere personlighed. Dog er det langt fra alle funktioner, der er udrullet endnu og mange vil derfor endnu ikke kunne tilpasse hastighed mm.
Algoritmen favoriserer i øjeblikket Instagram Reels
Instagrams algoritme favoriserer i den grad den nye funktion ved at lade Reels fylde mere end halvdelen af skærmen i udforsk. Blandt andet derfor er det et godt tidspunkt at få produceret nogle videoer, hvis du vil nå med på bølgen og få del af den mulige ekstra eksponering.
Instagram Reels har dog stadig har en del mangler. Hvis man sammenligner det med TikTok, men mon ikke det blot er et spørgsmål om tid, før de små børnesygdomme er ryddet af vejen.
Lær hvordan du vækster med videoformatet og bliver en haj til Reels!
Synes du, det er svært at komme i gang med et helt nyt indholdsformat på Instagram? Eller føler du, at din profil og dit engagement er gået lidt i stå? Så kan REELS på Instagram være det, der skal til, for at din profil og dit engagement bliver boostet igen!
Det investerer du i:
Det får du:
- En introduktion til Reels + 7 tips og tricks.
- Sådan kommer du godt fra start.
- Alt du skal vide om det vigtige format + coverfoto.
- 5 x REELS-storytelling som DU kan få succes med.
- Lær at producere Reels med succes fra A til Z.
- Viden om hvordan du får flere seere og større rækkevidde.
- En workbook der sparker dig i gang med fede øvelser.
JA, TAK! Jeg vil gerne blive en haj til Reels på Instagram!
Hold også øje med vores andre Instagram kurser her!
Hej Camilla
Besøgte din side for at læse om Reels.
Nederst på siden om Reels, mere præcist på siden Hvad er Instagram Reels? Det nye TikTok?, står HER. For at læse om andre Instagram kurser. Linket er desværre dødt.
Stor ros. Du skriver fængende og fængslende .
God lørdag
Helle
Hej Helle,
Og mange tak for din fine kommentar! Jeg sender dig lige link til de andre kurser her: https://www.camillastemann.dk/kurser/
Hvis du vil på Reels-kursus, kan du tilmelde dig her: https://www.camillastemann.dk/online-kurser/reels-det-nye-format-paa-instagram/
Og rettet linket med det samme. Tak fordi du skrev 🙂
Mange hilsner Camilla.