fbpx Skip to main content

Der er en del myter om Instagrams algoritme. Som for eksempel, at algoritmen kun ændrer sig engang imellem, og når det så sker, mærker man det tydeligt fra den ene dag til den anden. Men sandheden er, at algoritmen ændrer sig hele tiden og konstant tilpasser sig de nyeste brugertrends. Og så er der den klassiske myte, der lyder, at man skal kommentere med tre ord eller flere for at blive taget i betragtning. Men sandheden er, at alle kommentarer gælder – ligegyldigt hvor lange eller korte de er. Men det er selvfølgelig vigtigt, at dine kommentarer er velmente og ikke bare spam.

Men hvad ved vi ellers om algoritmen på Instagram her i 2020? Her kommer jeg med et par af de vigtigste fakta:

1. BILLEDER OG VIDEOER ER LIGE MEGET VÆRD

Selvom det bliver mere og mere populært og effektivt at dele videoer på Instagram, så er det ikke sådan, at algoritmen “foretrækker” video over billeder. Det har Instagram for nyligt meldt ud. Men hvis flere og flere begynder at se video på Instagram, hvilket meget tyder på, vil dine også automatisk komme ud til flere. Og så er der den fordel, at videoer på feedet og IGTV bliver vist i et 4 gange så stort format på “udforsk”, end billeder. Det giver dig dermed giver mulighed for at få mange flere til at opdage dit indhold.

Psssst…. Hvis du vil være firstmover og super skarp på video og IGTV i 2020, så læs med her: Sådan bruger du IGTV strategisk

2. ENGAGEMENT – HVAD BETYDER MEST?

Selvom antal likes i øjeblikket er skjult på flere Instagram konti, så betyder likes stadig noget, når Instagram måler dit samlede engagement (som i den grad har indflydelse på algoritmen og dermed dine opslags succes). Derudover er de andre faktorer, der vurderer om du kommer højere op (eller længere ned) på feedet: antal kommentarer, delinger, og views, hvis der er tale om video-opslag. Derudover er det vigtigt at holde øje med antal bogmærker, altså hvor mange der gemmer dine opslag. Det kan nemlig også være en faktor, der kommer til at betyde en del fremover (og tydeligt viser om dine opslag giver reel værdi for dine følgere). 

3. ALLE TYPER KONTI BEHANDLES ENS

Instagram forsikrer, at lige meget om du har en privat-, kreatør- eller virksomhedskonto, vil dine opslag figurere på lige fod. Du behøver altså ikke bekymre dig ift. f.eks. at skifte fra en konto til en anden, som det ser ud her i 2020.

4. ALGORITMEN GENNEMSKUER IKKE-AUTENTISK INDHOLD

Algoritmen belønner hverken falsk eller købt engagement i 2020. Det kan måske give en Instagram-profil et hurtigt boost at købe sig til likes og følgere eller få kommentarer automatisk ved at være med i såkaldte “Instagram pods”, hvor man koordinerer og aftaler kommentarer på hinandens opslag på tværs. Men det er ikke holdbart i længden, og Instagrams algoritme er blevet bedre til at identificere det ikke-autentiske indhold og foretage justeringer derefter. 

Vil du blive bedre til at planlægge efter  Instagrams algoritme?

Og altid have de bedste forudsætninger for at komme ud til flere og sælge mere på Instagram?

Så hop med på lynkurset; Sådan planlægger du nemt din Instagram med gode resultater

Køb nu og gå i gang med det samme – det hele foregår online!

Efterlad en kommentar