Instagram Checkout, Live Shopping OG dobbelt story feed. Man kan altså ikke ligefrem sige, at Instagram ligger på den lade side, når det kommer til at udvikle de mange forskellige formater og muligheder, der efterhånden findes på blot én enkelt billede- og videoapp. Og på det sidste har der været mange nye spændende ting under opsejling. Så hvis din app indimellem driller, så kan det vel være pga. de nye opdateringer der er på vej.
Nyheder på vej til Instagram: Instagram Checkout, Live Shopping og dobbelt story feed
Dobbelt Instagram story feed
Det er efterhånden et godt stykke tid siden, jeg begyndte at fortælle om, hvordan newsfeedet måske en dag kunne erstattes af et reelt story feed. Altså så vi med det samme, vi åbner appen, bliver mødt af det mere interagerende story-format i fuld størrelse, frem for at det blot ligger helt i toppen, og vi aktivt skal trykke ind på den lille cirkel for at se stories. OG det tætteste skridt i den retning er det dobbelte story feed. Instagram tester nemlig lige nu muligheden for, at stories skal fylde flere linjer, og det kommer nogenlunde til at se sådan her ud på din profil:
(Dobbelt story feed er allerede blevet en virkelighed flere profiler rundt omkring i verden – og for få udvalgte i Danmark også)
Live Shopping
Instagram annoncerede for nylig Live Shopping, som giver indholdsskabere og brands mulighed for at sælge produkter under deres live-videoer. Det fungerer sådan, at inden du går live, kan du tagge produkter fra dit produktkatalog på Facebook. Herefter vil disse produkter blive vist i bunden af din video under hele live-udsendelsen, så seerne nemt kan trykke på dem og læse mere samt eventuelt købe dem.
Instagram planlægger også at udvide adgangen til Brand Collabs Manager til mange flere indholdsskabere i løbet af de næste par måneder. Brand Collabs Manager er en markedsplads, hvor brands kan lede efter indholdsskabere til at promovere deres produkter. Derudover kan indholdsskabere/influencers også finde betalte samarbejder.
Læs også om vores kursus: Succes med LIVE på Instagram og Facebook
Instagram checkout: Køb produkter direkte gennem Instagram
Når Instagram checkout bliver rullet ud på din app, vil du som virksomhed kunne sælge et produkt, uden at din følger skal forlade appen. Altså kan han/hun købe dit produkt direkte via appen uden nogen webshop-udbyder eller andet som mellemmand. Når du trykker på et produkt med shopping-ikon, ser du en “Checkout på Instagram” -knap på produktsiden. Så kan du trykke på den og vælge mellem forskellige indstillinger, f.eks. størrelse eller farve. Herefter fortsætter du til betaling – uden at forlade Instagram. Du skal kun indtaste dit navn, e-mail, faktureringsoplysninger og forsendelsesadresse, første gang du tjekker ud. Når din første ordre er afsluttet, gemmes dine oplysninger sikkert for nemhedens skyld næste gang du handler.
Det her kan komme til at gøre en kæmpe forskel for dig, der gerne vil sælge på Instagram, men ikke har nogen webshop til formålet.