fbpx Skip to main content

Tekst på Instagram. Hvor meget tænker du over den? Vi taler meget om gode billeder og videoer på Instagram, men hvad med teksten på og under dit billede?

Hvor meget betyder det egentlig, hvad man skriver i sine opslag? Og ikke mindst  sine opslag?

Altså, kan man faktisk have succes med en Instagram-profil som er båret af tekst og budskaber frem for billeder og video? Og hvordan kan man bruge tekst til at fange sine følgere på eksempelvis Instagram eller Facebook?

3 trends med tekst på Instagram i 2020

 

Længere captions/ tekst til opslag

Yes, det er faktisk præcist det modsatte af, hvad mange tror. Lange captions (tekstbeskrivelser under dine videoer eller billeder) giver mere engagement og bedre levevilkår for dit opslag ude i algoritmens farvand. Det såkaldte “dagbogsformat” har virkelig vundet indpas på Instagram. Og det med blot at dele en emoji eller to under sine opslag fungerer ikke så godt, som det gjorde i starten. Med en længere caption giver du mere værdi – du kan sætte et emne til debat, dele ud af din viden eller simpelthen give noget mere af dig selv som brand. Og derudover vil dit opslag klare sig bedre ift. algoritmen, fordi dine følgere bruger længere tid på dit opslag og ikke bare hurtigt scroller videre. MEN det betyder naturligvis ikke, at du skal ud i “sludder for en sladder”-fælden. Hvis du ikke har noget på hjerte eller skriver en masse – blot for at der er meget tekst, virker det ikke efter hensigten.

Memes

Memes, som er kombinationer af tekst og enten et billede, GIF eller en video, har vi først og fremmest set meget til på Facebook. Men på det seneste har de i højere grad fundet vej til Instagram også. Efter story er kommet til, er vi blevet mere vant til at se tekst ovenpå billeder og video, og det kan man udnytte som brand til at skabe sjove/nyttige og engagerende memes til sit Instagram feed. Du kan lave memes ud af det meste: 1) beskeder fra dit community. 2) GIFs fra kendte personer som passer til dit brand, og som du kan vinkle til det emne, du beskæftiger dig med. 3) statusser fra din Twitter-konto. 4) en story der har skabt ekstremt meget engagement og meget andet. Og det gode ved et meme er, at når det har performet rigtig godt på et socialt medie, vil du formentligt kunne bruge det på andre også. Det kræver den rette vinkel naturligvis – den taler vi en masse om i kurset: kanalstrategi.

Tekst på opslag giver flere bogmærker 

Tekst PÅ dine opslag kan bestemt virke – når du gør det ordentligt. Det kan være citater, du deler på din Instagram-profil, eller at du bruger tekst til at skabe opmærksomhed omkring et emne, du gerne vil debattere. Da billeder og videoer er det, man ser mest på Instagram, vil dine opslag med tekst skille sig ud. Derudover så giver opslag med tekst ofte anledning til flere bogmærker, altså at flere gemmer dine opslag. Og også dét gavner din performance ift. algoritmen. Men sørg for at du udvælger den rette tekst, og at du laver en grafik, som passer ind i dit univers og appellerer til dine følgere.

Kom godt i gang med tekst på Instagram

 

Med kurset “lav billeder og tekst med wow-effekt til dine sociale medier”  lærer du alt om, hvordan du laver opslag til sociale medier med wow-effekt.
Du bliver rustet til:

– At lave grafisk materiale der passer til netop dit brand
– At bruge de RETTE formater til sociale medier
– At bygge din egen Instagram story-skabelon
– At lave opslag med tekst som giver flere bogmærker
– At lave dine egne memes og GIFs

Kort sagt alt hvad du skal bruge for at få succes med tekst, ikke bare på Instagram, men også andre sociale medier. Kurset koster kun 149 kr., og det er online og kan tilgås når det passer dig allerbedst. Så er der ingen undskyldning for ikke at bruge tekst strategisk på Instagram.

Læs mere her!